Imágenes de página
PDF
ePub

NÚM. 809.

Carta del Dr. Juan Bautista Monjó á la Diputación.

=

Sors. Deputats. Molt Ille. Sr. En exequsió del que V. S. me ha manat, fiu disgregar la companía dels micalets estave en Arfá: al pasar per aquest lloc, sabentli molt mal al Capitá, il envií á Balaguer á disposisió del Sr. de la Mota. Després arribat á esta ciutat, sabí que los de sa companía volgueren matar en lo lloc de Ansacarall, jurisdicsió del Seminari, á don Anthon de Peguera, i á Taverner, á titol de traidors: faré que lo ordinari rebe informació, y si pareixerá á V. S. manarme fer evocá la causa, resirsiré les deposisions, y fortificaré: arribat á esta ciutat fiu desgregar la gent, així de vna part com altra, obrir los portals de la ciutat y de la Iglesia com estaven ans de les questions. Aqués matí é tornat les cartes de V. S. á la Ciutat y Capitol, y e tractat de concertar, que es lo cap mes important i de conveniencia para la Provincia. Així com aniré obrant, donaré avís á V. S. del que passará. G.de Deu á V. S. Seu de Urgell als 22 de Setembre 1641. Molt Ille. Sor. Bese les mans de V. S. son menor servidor. Lo Dr. Joan Batiste Monjó.(En el reverso de la carta, como nota, dice:-Guerra. Quin orde sa de donar per portar de Urgell á fra Domenjo, y de Puigcerdà als dos Consols y demés presos.)—(Archivo de la Corona de Aragón. Generalidad de Cataluña. Cartas comunes originales. Año 1641, Septiembre.)

=

=

NÚM. 810.

Otra carta del Dr. Juan Bautista Monjó á la Diputación.

Sors. Deputats. Molt Ill. Sr. Havent donat principi á la executió dels mandatos de V. S., he tractat de la pau y con

=

cordia entre Capitol y ciutat, trobant ab sos particulars molts odis y males voluntats, originades no de comunes causes, sino dels singulars, ocasionant majors dificultats en concertarlas. Encontré esta concordia ab los altres ordes me ha donats V. S. me informás dels sitis ha tingut la Iglesia, y dels que han patit los ciutadans, vexats per los vassalls del capitol: considerant les dues parts que estes informacions podian causar nous disgusts, han demanat de comú consentiment nos rebessen, sino sols del cas de la mort de Ignaci de Murat: no he volgut consedirho sens donarme rahó á V. S.: lo que sento es tots provarien lo deduhit, y de les informations nexarien nous rancors impedients la pau tan important en esta ciutat, cordillera de Castellbó, y Puigcerdá, ahont fa lo enemich notable esfors per poder tenir comunicatió ab Roselló. Lo aver volgut los ciutadans bolar las cases dels capitulars ab barrils de pólvora, tinc per invenció, perque sols me han mostrat una carta sens peu ni sobrescrit, y al ultim ve á ser frarada. Acerca de mal affectes, no he trobat mes de suspitós de alguns, sols fundades ab la amistat del Bisbe Duran, y aver trobat en poder de fra Domenjo vna del Rey de Castella, entre altres, escrita als consols desta ciutat: esta materia es la mes difficultosa de averiguar, per consistir en ánimo, regalía reservada á la Magestat Divina, y tenir pocas occasions de poderlo explicar los quil tenen tant danyat: he parlat ab les persones de mes consideratió y no trobo mes del que tinch dit: tinch molt gran probabilitat si les voluntats dels ciutadans y capitulars se poden unir com ho confío, cessarán estas suspitas: he vistes les determinations del Consell, y he parlat ab molts particulars de aquell, y no he pogut descubrir actió suspitosa.

=

La informatió de la mort de Ignasi de Murat y altres tirs de pedranyals, y la del cas de Taverner y Montornés está rebuda, y tinch en la presó dos homens inculpats del motí contra Taverner. Quan rebí la de V. S. dels 20 del corrent, ja era fora lo capitá Negre desta vall: escriguí al Balle de Pons y al veguer de Agramunt lo capturassen, per saber avia de acudir á estos puestos. En aver conclós la concor

=

dia, donaré volta á Puigcerdá per acabar ma legaçía: folgaré de tenir sort de assertar á servir á V. S., á qui la Divina g.de Seu de Urgell 29 de Setembre 1641. Molt Ill. Sor. B. 1. m. de V. S. Lo Sr. Joan Batiste de Monjó.-(Archivo de la Corona de Aragón. Generalidad de Cataluña. Cartas comunes originales. Año 1641, Septiembre.)

APENDICE VII.

EJÉRCITO ESPAÑOL.-DIARIO DE LA GUERRA.

NÚM. 811.

Diario del ejército español en las comarcas de Tarragona (1).

FEBRERO.

VIERNES primero de febrero salió la Corte de Villafranca y se fué á alojar á Albendrer (2), y siendo así que se lleuaron presos al Marqués de los Velez más de treinta de los migueletes y algunos dellos con los alfanges y cuchillones llenos de sangre de los que hauian degollado, y teniendo preso el que los sacaua, y otro que los degollaua, se salió de allí sin hacer justicia alguna cosa, que ha causado en el exército vniversal desconsuelo (3).

SAUADO (2 de Febrero) partió el exército del bendrer y se fué á la torre de Ambarra y no vbo cosa particular.

DOMINGO tres (de Febrero) salió el exército de Torre de embarra y fué á Tarragona, donde vbo tan buena órden, que aquella noche quedó toda la gente por alojar.-En Torre de embarra se dispuso el aloxamiento que hauian de tener los tercios en diferentes lugares del campo de Tarragona, enviando con cada tercio las compañías de caballos que se juzgauan. Allamos aquí el socorro de mallorca, que es de trecientos infantes y cuarenta cauallos montados, y ha venido con ellos el gouernador de aquella isla.

(1) Este muy importante manuscrito es la continuación del Diario que comencé á publicar en el tomo anterior, documento núm. 487. (2) El Vendrell.

(3) Alusión á la matanza de enfermos en el hospital de Villafranca del Panadés, de que se trató en el tomo III de esta Crónica, pág. 370.

LUNES cuatro (de Febrero) (1) no hubo cosa particular. MARTES cinco (de Febrero), á cosa de las cuatro de la tarde llegó auiso de que yendo dos tercios de infantería y seis compañías de cauallos á alojarse á Vallés (2), lugar que á la venida vino luego á la obediencia, y no han querido admitillos, y se ha puesto en resistencia: dicen hay dentro mill y quinientos migueletes los cuales se han apoderado del lugar, y tienen presos los Jurados: ásse inviado esta noche la compañía de D. Manuel de Arriaran de cauallos, y parte de la de la guardia del Marqués, y mañana dicen, con gente, D. Juan de Garay.

MIÉRCOLES Seis (de Febrero) partió D. Juan de Garay á Vallés con ocho pieças de artillería y á la mitad del camino vbo auiso que los migueletes y la gente del lugar se habian ido á la montaña, quedando solos cinco ó seis vecinos, con que mandó voluer la artillería y pasó á disponer aquel quartel: conócese que toda esta gente son migueletes, para obrar quando quieren como tales: fué gran descuido no hauer cercado el lugar, pues se hallauan allí dos tercios de infantería y seis compañías de caballos: quiera Dios que como este es el primero, sea el último.-La noche antes yendo á alojarse á Velmollé (3), con la seguridad en que estaua por nosotros, los capitanes de cauallos D. Juan Francisco Arias y D. Mateo de la Mata, con seis ó siete soldados, los reciuieron, alojaron y regalaron, y despues de recogidos, los prendieron y remitieron á Monsiur de San polo, que estaua allí cerca y gouierna la gente de Lérida, hizo no los matasen y los tomó por prisioneros, mas á los soldados no pudo escapar de la muerte y así los degollaron.

JUEVES siete (de Febrero) llegó vn trompeta de monsiur

(1) Las más de las veces el autor del Dietario deja de consignar la fecha del día en que escribe, y en la mayoría de éstos, el mes. Duplicaré dentro de paréntesis estos datos para mayor comodidad del lector.

(2) El autor del Diario siempre llama Vallés á la villa de Valls: el Vallés es nombre de la comarca que se extiende más allá del Besós y que tiene por centro á Granollers del Vallés.

(3) Vallmoll.

« AnteriorContinuar »